مقایسه بارکد و RFID

مقایسه بارکد و RFID

از فناوری های AIDC که کوتاه شده عبارت (Automatic Identification and Data Capture) به معنای شناسایی خودکار و ذخیره اطلاعات است برای شناسایی خودکار یک جسم و ذخیره سازی داده های مرتبط با آن استفاده می شود.

کدهای میله ای(بارکد)، فناوری OCR ، فناوری شناسایی مبتنی بر اشعه مادون قرمز و RFID از جمله اعضاء خانواده بزرگ فناوری های AIDC می باشند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به مقایسه دو عضو برجسته ی این خانواده یعنی RFID و کدهای میله ای(بارکد) بپردازیم.

 

مقایسه RFID و بارکد

فناوری RFIDچیست؟

سامانه‌های RFID از سیگنال‌های الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده‌ها بدون دخالت انسان بهره می‌گیرند و امکان شناسایی خودکار، ردیابی و مدیریت اشیاء، انسان و حیوانات را فراهم می نماید.

عملکرد سیستم RFID وابسته به تگ های RFID (فرستنده و گیرنده های خودکار) و ریدرRFID (خوانشگر تگ ها) است که برای برقراری ارتباط بین یکدیگر از امواج رادیویی(RF) استفاده می نمایند.

برای اطلاعات بیشتر درمورد تکنولوژی RFID و کاربردهای آن کلیک کنید.

بارکد چیست؟

تکنولوژی بارکد عبارت است از انتقال الکترونیکی داده از طریق امواج نورى.

بارکد در نوع یک بعدی، مجموعه‌اى از خطوط میله‌اى موازى با ضخامت‌هاى گوناگون (پهن و نازک) است، کدهای شناسایی در بارکدها بر اساس ضخامت این میله ها و فاصله بین میله ها تعریف می شود.

برچسب بارکد توسط دستگاه نوری که به بارکدخوان(اسکنر) معروف است شناسایی می شود. در این اواخر سیستم بارکد پیشرفت هایی داشته که از حالت میله ای به حالت دوبعدی (مربعی) توسعه یافته است که در آن می توان اطلاعات بیشتری را شناسایی کرد. ضمن اینکه امروزه تقریباً تمام گوشی های هوشمند دارای امکان شناسایی بارکدها را دارند.

مقایسه بارکد و RFID 

قبل از هرچیز لازم است عنوان کرد که RFID و بارکد دو تکنولوژی متفاوت از یکدیگر هستند و کاربرد ها متفاوتی دارند. علی رغم این که ممکن است وظایف این دو فناوری در برخی حوزه ها نقاط مشترکی داشته باشد.

بررسی و مقایسه برخی از ویژگی های این دو فناوری RFID  و بارکد می تواند ما را در انتخاب آگاهانه در حوزه های مشترک بهتر کمک کند .

 

فناوری RFID

فناوری بارکد

عدم نیاز به دیده شدن توسط ریدر اصطلاحاً ”خط دید ” نیاز ندارد.

نیاز به دیده شدن توسط اسکنر اصطلاحاً ”خط دید ” نیاز دارد.

تگ های RFID مقامت بالایی داشته و بعد از آسیب دیدگی نیز توانایی خوانده شدن دارند.

برچسب بارکد آسیب پذیر بوده و به راحتی پاره یا مخدوش می شوند.

 

هر تگ RFID حاوی اطلاعات منحصر به فرد هر کالا می باشد.

اطلاعات ذخیره شده بر روی برچسب های بارکد میان تعداد زیادی کالا مشترک می باشد.

قابل اعتماد، دقیق و اتوماتیک

دستی و دارای خطا

سرعت بالا و خواندن چندین تگ در لحظه و همزمان

سرعت پایین و زیاد به خوانده شدن تک به تک

برد بالا ( مسافت خواندن بالا )

برد پایین (خوانده شدن از فاصله نزدیک)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تجهیزات RFID

ساروین هوشمند مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با تکیه بر تجربه و دانش مهندسان خود و با حرکت در مسیر هوشمند سازی براساس تکنولوژی RFID و سایر تکنولوژی های روز دنیا جهت برطرف سازی نیازهای صنایع مختلف کشور عزیزمان آماده پیاده سازی راه کارهای خود در انبار، فروشگاه و صنعت شماست.

ما با دقت و سرعت عمل متعهد به رفع نیازهای شما هستیم.

 

ساروین