انبارداری

انبارداری

مهم ترین بخش هر شرکت یا کارخانه ای انبار می باشد، زیرا بخش اعظمی از دارایی ها و محصولات در انبار انباشته می شود.

 همچنین انبارداری از جمله مهم ترین فرآیندهای هر سازمان به شمار می رود زیرا فرایندهای انبارداری باید به نحوی صورت گیرد که اطلاعات موجودی انبار در هر لحظه حاضر باشد و تحویل دادن (صدور) و تحویل گرفتن (ورود) با صرف کمترین وقت و هزینه در عین حال با سهولت صورت پذیرد.

در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص انبار و انبارداری و فرایندهای اصلی انبارداری خواهیم پرداخت و با توضیحاتی در خصوص انبارداری هوشمند راهی جهت کاهش هزینه‌های انبارداری و افزایش کارایی و سود شرکت پیشنهاد خواهیم کرد.

انبارداری

مفهوم انبار و انبارداری چیست؟

انبارداری عبارت است از دریافت کالا و اقلام از قسمت‌های مختلف شرکت یا از محیط خارج شرکت و نگهداری آن‌ها با توجه به قوانین و اصول انبار داری.

انبارداری (Warehousing) باعث تسهیل روند تحویل کالا و تسریع در رساندن اجناس مختلف به خریداران در کمترین زمان ممکن بر اساس مدارک و ضوابط قانونی می‌شود.

فرایندهای اصلی در انبارداری چیست؟

پذیرش کالا

با ورود کالای دارای مجوز به انبار و پس از دریافت و تحویل مدارک مرتبط، باید کنترل‌های نگهبانی و امنیتی صورت بپذیرد و پس از آن کالا وارد محوطه پذیرش شود.

در محوطه پذیرش مسئولین انبار به بررسی کالاها می‌پردازند و آنها را از لحاظ شکل و تعداد با اطلاعات اظهار شده کنترل می‌نمایند. پس از بررسی در صورتی که مغایرتی وجود نداشته باشد، با توجه به نوع و وضعیت کالا و امکانات انبار کالاها دسته بندی می‌شوند و به انباری که برای کالا مناسب باشد ارسال می‌شوند. در صورتی که مغایرت وجود داشته باشد، باید صورت جلسه‌ای تنظیم شود و اطلاعات مورد نیاز ارائه شود.

جاگذاری و جابجایی کالا

در دومین مرحله از مراحل انبارداری، که جابه جایی کالا است، لازم است مکان مناسبی را با توجه به استانداردهای موجود در خصوص نحوه ذخیره سازی کالا، در نظر گرفته و کالا در محل تعین شده جاگذاری شود و انبار کالا انجام شود. محل نگهداری دقیق کالا در انبار باید در اسناد کاغذی و یا سامانه‌ مدیریت انبار ثبت شود. پس از تکمیل فرآیند تحویل، صاحب کالا یا نماینده قانونی وی (که ممکن است شرکت حمل و نقل باشد) رسید یا قبض انبار را دریافت می‌کند.

انتخاب و گردآوری کالا برای خروج

در صورت درخواست صاحب کالا برای خروج کالا از انبار، پس از انجام تشریفات خروج کالا، کالا از انبار خارج شده و به نقطه تحویل حمل می‌شود.

بسته‌ بندی و تحویل کالا در انبار

پس از صدور مجوز خروج کالا، فرایند خروج کالا از انبار هم آغاز خواهد شد. با دریافت اطلاعات مربوط به تحویل کالا و وسیله‌ی نقلیه، منابع لازم برای انجام بارگیری کالا تخصیص داده می‌شود و در صورتیکه صاحب کالا درخواست بسته‌بندی داشته باشد، کالاهای مورد نظر بسته‌بندی و بارگیری می‌شوند. درصورت نیاز بایستی فهرست اقلام بارگیری شده و مشخصات آن‌ها در قالب مستندات خاصی (مانیفست، فاکتور، بارنامه و) در سیستم انبار داری تهیه و ارائه شود.

 

اهداف و وظایف انبارها چیست؟

هدف از تشکیل و ایجاد انبار چه در بخش خصوصی و چه در سازمان‌های دولتی، نگهداری و در دسترس قرار دادن مجموعه وسایل مورد نیاز آنها است، اگر مواد و لوازم مورد نیاز به موقع تهیه نشود و در دسترس واحد مصرف کننده قرار نگیرد، در فعالیت‌های موسسه مشکل ایجاد می‌شود. از جمله مهم‌ترین وظایف انبارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • حفظ مقدار موجودی کالاهای مورد نیاز در حد مناسب و برنامه ریزی برای آن.

  • همکاری در خرید و تامین کالاها و کنترل و دریافت کالاهای خریداری شده.

  • نگهداری کالاها در انبار به نحو صحیح و تسریع در امر تحویل با رعایت مقررات و دستورالعمل‌های سازمان و استانداردهای انبارداری.

  • اجرای قوانین و دستوالعمل‌های سازمان در انبار داری که جنبه مالی دارد باید توسط مسئولین انبار و انباردار رعایت شود.

اجرای وظایف فوق مطابق با ضوابط صحیح و اصول انبارداری باعث سرعت بخشیدن در انجام امور سازمان می‌شود و درنهایت صرفه جویی حاصل شده باعث تقویت وضعیت مالی سازمان می‌شود.

 

تجهیزات انبارداری

سیستم‌های انبارداری با توجه به نوع کاربری و جامعه مورد استفاده بسیار متفاوت است. در برخی از جوامع انبارها هنوز به صورت سنتی اداره می‌گردند حال‌آنکه برخی از انبارها کاملاً خودکار و مکانیزه می‌باشند، بدون اینکه نیاز به نیروی کار داشته باشند و از طریق سیستم‌های دریافت و انتقال خودکار کالاها و نرم‌افزارهای لجستیکی مدیریت می‌شوند. 

با توجه به کاربری و تنوع زیاد انواع انبارها، ماشین‌آلات، سیستم‌ها و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیاری متناسب با نوع کاربری انبارها توسعه یافته‌اند. از مهم‌ترین ماشین‌آلات مربوط به انبارها می‌توان به انواع جرثقیل‌ها، لیفت‌تراک‌ها و تسمه‌نقاله‌ها برای جابجایی کالا اشاره نمود. استفاده از تکنولوژی سامانه بازشناسی با امواج رادیویی در انبارها (RFID)، در برخی از صنایع مدرن متداول است. ردیابی کالاها و کنترل موجودی انبار نیز بوسیله بانک‌های اطلاعاتی و تحت نرم‌افزارهای خاص انجام می‌پذیرد.

تماشا کنید:

انبارداری

 

گروه مهندسی ساروین  برای حل تمامی دغدغه های شما در خصوص مدیریت انبار راهکارهای هوشمندی را مبتنی بر RFID ارائه نموده است تا به شما در مدیریت بهتر و سازماندهی بهینه تر انبار کمک کند و بتوانید هزینه‌های انبارداری خود را کاهش دهید و با حداقل تعداد نیرو، حداکثر کارایی و سود را برای شرکت خود فراهم آورید.

 

تماس با ساروین