دامداری هوشمند

فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) در تعداد زیادی از صنایع از جمله دامپروری در حال گسترش است.

کنترل و مدیریت سریع و نظارت بر ویژگی های حیاتی دام همواره از چالش های دامداران بوده است که با حرکت به سمت دامداری هوشمند مبتی بر فناوری RFID می توان بسیاری از این چالش ها را به آسانی حل کرد.

گاوداری هوشمند

 با جایگزینی تگ های RFID به جای تگ های ID فلزی سنتی در مدیریت دام، حیوانات تگ های گوش RFID را دریافت می کنند که توسط خوانشگران RFID ثابت و یا دستی ردیابی می شوند.

دامداری های هوشمند از RFID برای شناسایی و ردیابی دام ها و همچنین ثبت داده های بهداشتی ضروری برای هر حیوان استفاده می کنند. دولت‌ها در سراسر جهان استفاده از این فناوری را برای مدیریت بهتر بیماری‌های حیوانی تشویق می‌کنند.

 

نحوه استفاده از RFID در مدیریت هوشمند دام

در مدیریت دام، RFID برای شناسایی و ردیابی حیوانات از جمله انواع گاو، گوسفند، بز، پرندگان و دیگر پستانداران استفاده می شود. به این صورت که یک برچسب RFID با پوشش محافظ دار و ضد دستکاری در یک روکش پلاستیکی بادوام به گوش هر حیوان متصل می شود. بسیاری از برچسب های RFID از دو صفحه تشکیل شده اند که از طریق گوش حیوان مانند گوشواره به هم متصل شده اند. به هر حیوان برچسب گذاری شده یک شماره ردیابی چند رقمی منحصربفرد اختصاص داده می شود و با استفاده از ریدر های RFID هر حیوان را از طریق تگ RFID خود شناسایی می کنند.

دامداری هوشمند

مزارع می توانند از خوانشگران قابل حمل RFID (ریدر پرتابل) یا ثابت برای بررسی از تگ ها استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با انواع ریدر RFID می توانید به مقاله ریدر RFID مراجعه کنید. خوانشگران RFID ثابت را می توان در گیت هایی که حیوانات از آن عبور می کنند، یا به عنوان بخشی از ترازوهای سنتی که برای وزن کردن حیوانات استفاده می شود، تعبیه کرد. داده‌های جمع‌آوری‌شده از خوانشگران RFID به سیستم رایانه‌ای مرکزی وارد می‌شود که می‌تواند از طریق اینترنت به سیستم‌های ردیابی متصل شود. با توجه به نوع مناسب ریدر RFID، مکان دام را می توان در هر لحظه نظارت کرد.

RFID چگونه به مدیریت دام کمک می کند؟

دامداران باید به سرعت و به راحتی حیوانات خود را در طول روز شناسایی و کنترل کنند. به طور سنتی، دامداران برای این منظور از تگ های شناسایی فلزی متصل به گوش حیوانات استفاده می کنند. بهتر است تگ های RFID جایگزین برچسب‌های فلزی ‌شوند، زیرا عملکرد سیستم RFID به طور قابل‌توجهی سریع تر و بی خطا تر از کنترل دام به روش سنتی است. برچسب‌های فلزی قدیمی باید توسط دامداران با چشم خوانده شوند که زمان‌بر است و منجر به خطاهای زیادی می‌شوند. همچنین برچسب های سبک قدیمی به راحتی می توانند روی شاخ و برگ و ماشین آلات گیر کنند و باعث شل شدن و حتی گم شدن آن ها شوند.

از طرف دیگر، تگ های RFID نسبت به تگ های فلزی سنتی دوام بیشتری دارند. آنها نه به صورت چشمی بلکه به صورت الکترونیکی خوانده می شوند، که خطای انسانی را از فرآیند حذف می کند. تگ‌های RFID نیازی به ایستادن کامل حیوانات برای خوانش آن ها ندارند، حیوانات را می‌توان در مزرعه، در حین تغذیه یا هر جایی که به صورت اتفاقی هستند اسکن و شناسایی کرد.

ویدئوی زیر نحوه استفاده از برچسب های RFID در ردیابی دام را نشان می دهد:

دامداری هوشمند

 

دیگر مزایای ردیابی دام با استفاده از RFID :

برچسب‌های RFID به دامداران این امکان را می‌دهند که کارهایی بیش از شناسایی تک تک حیوانات انجام دهند.

تگ های RFID و نرم‌افزار همراه آن می‌توانند کل تاریخچه حیوان، از جمله وزن، سن، جنس، زمان تولد، فرزندان و سوابق پزشکی را ذخیره کنند. برای مثال، دامپزشکان را قادر می‌سازد تا تگ RFID حیوان را اسکن کنند و اطلاعات دقیقی در مورد سلامت آن حیوان به دست آورند. همه این ها بخشی از مسیر حرکت به سمت «کشاورزی هوشمند» است که از فناوری‌های اینترنت اشیا (IoT) برای مدیریت تمام جنبه‌های مدیریت دام استفاده می‌کند. با داده های صحیح جمع آوری شده، کشاورزان می توانند شیردهی، تغذیه، پرورش و سایر فعالیت ها را از بدو تولد تا کشتار بهتر مدیریت کنند.

کشاورزانی که از فناوری RFID استقبال می کنند نسبت به کسانی که به استفاده از روش های سنتی ردیابی ادامه می دهند، مزیت رقابتی کسب می کنند.

RFID مزایای مهمی را به همراه دارد، از جمله:

  • صرفه جویی در زمان و نیروی کار
  • شناسایی سریعتر حیوانات بیمار
  • ردیابی دقیق تر و لحظه به لحظه دام ها
  • احراز هویت حیوانات
  • ذخیره اطلاعات مهم مربوط به هر حیوان از جمله وزن، سن، اطلاعات واکسیناسیون و...

چگونه RFID می تواند به کنترل بیماری های حیوانات کمک کند؟

دولت‌های سراسر جهان تشخیص می‌دهند که فناوری RFID می‌تواند شیوع اغلب بیماری‌های حیوانات را به سرعت ردیابی کند. ردیابی بیماری حیوانات برای مدیریت بیماری در دام بسیار مهم است.

با نظارت بر نحوه عملکرد روزانه دام از طریق سیستم کنترل RFID و نظارت لحظه به لحظه مواردی از جمله میزان تغذیه و تحرک و ... میتوان دام های بیمار را به سرعت شناسایی نمود. همچنین با تشخیص بیماری های مهلک مانند تب برفکی یا جنون گاوی میتوان تلفات را بسیار کم کرد.

 این مورد خصوصا برای بیماری ها در گاوهای شیرده بسیار ضروری است زیرا به محافظت از سلامت و کیفیت مواد غذایی در جهان کمک می کند. با استفاده از سیستم مدیریت هوشمند دام مبتنی بر RFID هر گونه شیوع بیماری را می توان به سرعت تشخیص داد و دام آسیب دیده را ردیابی و قرنطینه کرد.

دامدارای هوشمند با rfid

 

تگ RFID مخصوص دام

تگ RFID مخصوص دام، گوشواره ای است که به راحتی به گوش دام ها وصل می شود و جهت ردیابی حیوانات حتی تحت گرمای شدید طراحی شده است.

تگ های RFIDتحت فضاهایی با حضور مواد ضدعفونی کننده و یا شیمیایی و دمای بالای دچار آسیب دیدگی نمی شوند.

جهت اطلاعات بیشتر در خصوص تگ RFID مخصوص دام روی لینک کلیک کنید.

 

گروه مهندسی ساروین مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با تکیه بر تجربه و دانش مهندسان خود و با حرکت در مسیر هوشمند سازی براساس تکنولوژی RFID جهت برطرف سازی نیازهای صنایع مختلف کشور عزیزمان آماده پیاده سازی راه کارهای خود در انبار و صنعت شماست.

ما با دقت و سرعت عمل متعهد به رفع نیازهای شما هستیم.

گروه مهندسی ساروین